شاهرود علما

استاد شهید مرتضی مطهری

استاد شهید مرتضی مطهری بیان می‌دارد: قیام مهدى موعود (عج) آخرین حلقه از مجموع حلقات مبارزات حق و باطل است که از آغاز جهان برپا بوده است. مهدى موعود تحقق‌بخش ایده‏‌آل همه انبیا و اولیا و مردان مبارز راه حق است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله سید مختار شاهرود علما، دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد مرتضی مهطری است. این استاد شهید در کتاب «قیام و انقلاب مهدی (عج)» به تبیین معارف مهدویت پرداخته است. وی با تأکید بر اینکه همه فرق و مذاهب اسلامی به مهدویت معتقد هستند، افزوده: اندیشه پیروزى نهایى نیروى حق و صلح و عدالت بر نیروى باطل و ستیز و ظلم، گسترش جهانى ایمان اسلامى، استقرار کامل و همه جانبه ارزش‌هاى انسانى، تشکیل مدینه فاضله و جامعه ایده‏‌آل و بالاخره اجراى این ایده عمومى و انسانى به وسیله شخصیتى مقدس و عالیقدر که در روایات متواتر اسلامى از او به «مهدى» تعبیر شده است، اندیشه‏‌اى است که کم و بیش همه فرق و مذاهب اسلامى- با تفاوت‌ها و اختلاف‌هایى- بدان مؤمن و معتقدند.

استاد مطهری تصریح می‌کند: این اندیشه به حسب اصل و ریشه، قرآنى است، این قرآن مجید است که با قاطعیت تمام پیروزى نهایى ایمان اسلامى، غلبه قطعى صالحان و متقیان، کوتاه شدن دست ستمکاران و جباران براى همیشه و آینده درخشان و سعادتمندانه بشریت را نوید داده است.

*انتظارى سازنده نیروآفرین و تحرک‏‌بخش است

وی با اشاره به دو نوع انتظار در جامعه ادامه داد: انتظار فرج و آرزو و امید و دل بستن به آینده دو گونه است: انتظارى که سازنده و نگهدارنده است، تعهدآور است، نیروآفرین و تحرک‏‌بخش است، به گونه‏‌اى است که مى‏‌تواند نوعى عبادت و حق‏‌پرستى شمرده شود و انتظارى که گناه است، ویرانگر است، اسارت بخش است، فلج‏‌کننده است و نوعى «اباحی‌گرى» باید محسوب شود، این دو نوع انتظار فرج، معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم مهدى موعودعج) است.

استاد مطهری با بیان اینکه ریشه فسادها و تباهی‌ها نقص روحى و معنوى انسان است، ابراز داشت: انسان هنوز دوره جوانى و ناپختگى را طى مى‏‌کند و خشم و شهوت بر او و عقل او حاکم است. انسان بالفطره در راه تکامل فکرى و اخلاقى و معنوى پیش مى‏‌رود. نه شر و فساد لازم لاینفک طبیعت بشر است و نه جبر تمدن فاجعه خودکشى دسته‏‌جمعى را پیش خواهد آورد. آینده‏‌اى بس روشن و سعادت‌بخش و انسانى که در آن شر و فساد از بیخ و بن برکنده خواهد شد در انتظار بشریت است.

*حضرت مهدی(عج) آخرین حلقه مبارزه اهل حق است

وی با اشاره به اینکه ظهور حضرت مهدی(عج) آخرین حلقه مبارزه اهل حق است، افزود: ظهور مهدى موعود(عج) حلقه‏‌اى است از حلقات مبارزه اهل‏ حق و اهل باطل که به پیروزى نهایى اهل حق منتهى مى‏‌شود. سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف به این است که آن فرد عملًا در گروه اهل حق باشد. آیاتى که بدان‌ها در روایات استناد شده است نشان مى‏‌دهد که مهدى موعود(عج) مظهر نویدى است که به اهل ایمان و عمل صالح داده شده است، مظهر پیروزى نهایى اهل ایمان است‏.

این استاد شهید با بیان اینکه ظهور مهدى موعود(عج) تحقق بخش وعده‏‌اى است که خداوند متعال از قدیم‏‌ترین زمان‌ها در کتب آسمانى به صالحان و متقیان داده است که زمین از آنِ آنان است و پایان تنها به متقیان تعلق دارد، خاطرنشان کرد: امام مهدی(عج) به کمک مظلومانی می‌آید که استحقاق حمایت دارند، حدیث معروف که مى‏‌فرماید: «یَمْلَأُ اللَّهُ بِهِ الْارْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» نیز شاهد مدعاى ماست نه بر مدعاى آن گروه. در این حدیث نیز تکیه بر روى ظلم شده است و سخن از گروه ظالم است که مستلزم وجود گروه مظلوم است و مى‏‌رساند که قیام مهدى براى حمایت مظلومانى است که استحقاق حمایت دارند.

*ظهور تحقق نمى‏‌پذیرد مگر اینکه هر یک از شقى و سعید به نهایت کار خود برسد

وی با استناد به روایتی ادامه داد: شیخ صدوق روایتى از امام صادق(ع) نقل مى‏‌کند مبنى بر اینکه این امر تحقق نمى‏‌پذیرد، مگر اینکه هر یک از شقى و سعید به نهایت کار خود برسد،‌ پس سخن در این است که گروه سعداء و گروه اشقیاء هر کدام به نهایت کار خود برسند؛ سخن در این نیست که سعیدى در کار نباشد و فقط اشقیا به منتهى‏ درجه شقاوت برسند.

شهید مطهری با بیان اینکه از نظر روایات اسلامى، در مقدمه قیام و ظهور امام یک سلسله قیام‌هاى دیگر از طرف اهل حق صورت مى‏‌گیرد، اظهار داشت: آنچه به نام قیام یمانى قبل از ظهور بیان شده است، نمونه‏‌اى از این سلسله قیام‌هاست. این جریان‌ها نیز ابتدا به ساکن و بدون زمینه قبلى رخ نمى‏‌دهد، در برخى روایات اسلامى سخن از دولتى است از اهل حق که تا قیام مهدى(عج) ادامه پیدا مى‏‌کند.

وی گفت: چنان که مى‏‌دانیم بعضى از علماى شیعه که به برخى از دولت‌هاى شیعى معاصر خود حسن‌ظن داشته‏‌اند، احتمال داده‏‌اند که دولت حقى که تا قیام مهدى موعود ادامه خواهد یافت همان سلسله دولتى باشد،‌ این احتمال هر چند ناشى از ضعف اطلاعات اجتماعى و عدم بینش صحیح آنان نسبت به اوضاع سیاسى زمان خود بوده، اما حکایت‌گر این است که استنباط این شخصیت‌ها از مجموع آیات و اخبار و احادیث مهدى این نبوده که جناح حق و عدل و ایمان باید یکسره درهم بشکند و نابود شود و اثرى از صالحان و متقیان باقى نماند تا دولت مهدى ظاهر شود، بلکه آن را به صورت پیروزى جناح صلاح و عدل و تقوا بر جناح فساد و ظلم و بى‏بند و بارى تلقى مى‏‌کرده‏‌اند.

نویسنده کتاب «انقلاب و قایم مهدی(عج)» بیان کرد: از مجموع آیات و روایات استنباط مى‏‌شود که قیام مهدى موعود(عج) آخرین حلقه از مجموع حلقات مبارزات حق و باطل است که از آغاز جهان برپا بوده است. مهدى موعود تحقق بخش ایده‏‌آل همه انبیا و اولیا و مردان مبارز راه حق است.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام/