شاهرود علما

قطره ای از دریا

شما مسلمانان به راه خود دلگرم باشید و از تحقیرها و توطئه ‏هاى آنان نترسید. چون خداوند شر آنان را از شما دفع و شما را در برابر آنان حمایت و کفایت می کند؛ زیرا که او شنواى داناست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله سید مختار شاهرود علما، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله شاهرود علما تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه ۱۳۷ و ۱۳۸ سوره بقره پرداخته است.

آیه ۱۳۷:

فَإِنْ ءَامَنُواْ بِمِثْلِ مَآ ءَامَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدُواْ وَّإِنْ تَوَلَّواْ فَإِنَّمَا هُمْ فِى شِقَاقٍ فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللَّهُ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ‏

ترجمه:

اگر آنها (نیز) به مانند آنچه شما بدان ایمان آورده‏اید، ایمان بیاورند، همانا هدایت یافته‏اند، و اگر سرپیچى نمایند، پس جز این نیست که آنها (با حقّ) در ستیزند وخداوند شرّ آنان را از تو دفع مى‏کند و او شنونده‏ى داناست.

* نکته ها                     

اگر اهل کتاب، یهود و نصارى، به جاى سرسختى و خودمحورى و تکیه بر مسائل نژادى و قبیله‏اى، همانند شما مسلمانان به تمام انبیا و کتب آسمانى ایمان بیاورند و تعصّبات نابجا را کنار بگذارند، حتماً هدایت مى‏یابند، ولى اگر همچون گذشته، تنها خود را بر حقّ بدانند و دیگران را منحرف بشمارند، آنان در ستیز باحقّ و جدایى از حقّ خواهند بود. البتّه شما مسلمانان به راه خود دلگرم باشید و از تحقیرها و توطئه‏هاى آنان نترسید. چون خداوند شر آنان را از شما دفع و شما را در برابر آنان حمایت و کفایت مى‏کند؛ زیرا که او شنواى داناست.

* پیام ها                      

۱- مسلمانان، الگوى هدایت یافتگان واقعى هستند. «بمثل ما آمنتم» زیرا به تمام انبیاء و کتاب‏هاى آسمانى، ایمان و اعتقاد دارند.

۲- خداوند، حمایت و کفایت خود را از مسلمانان اعلام نموده است. «فسیکفیکهم اللّه»

۳- ایمان نیاوردن یهود و نصارى از روى عناد، لجاجت و ستیزه‏جویى است، نه منطق و استدلال. «و ان تولّوا فانّما هم فى شقاق»

آیه ۱۳۸:

صِبْغَهَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَهً وَ نَحْنُ لَهُ عَبِدُونَ‏

ترجمه:

(این است) رنگ‏آمیزى الهى و کیست بهتر از خدا در نگارگرى؟ و ما تنها او را عبادت مى‏کنیم.

* نکته ها                     

انسان در زندگى خویش باید رنگى را بپذیرد، امّا در میان همه رنگ‏ها، رنگ خدایى بهتر است. ناگفته پیداست که تا رنگ نژاد و قبیله و هوسها را کنار نگذاریم، رنگ وحدت و برادرى و تسلیم امر خدا بودن را نخواهیم گرفت. همه‏ى رنگ‏ها به مرور زمان کم رنگ و بى‏رنگ مى‏شود؛ امّا رنگ خدایى همیشگى و پایدار است. «کل شى‏ء هالک الاّ وجهه»  و چه رنگى بهتر از رنگ خدا که او را عبادت و بندگى مى‏کنیم. بگذریم که یهود، کودکان خود را با آبى مخصوص شستشو داده و بدینوسیله به او رنگ مذهبى مى‏دهند.

بهترین رنگ آن است که صفا و بقا داشته و چشم اولیاى خدا را به خود جلب کند. همرنگ با فطرت و منطق بوده، مشترى آن خدا، و بهاى آن بهشت باشد. همه‏ى رنگ‏ها پاک مى‏شوند، قبیله، نژاد و نسب، دیر یا زود از بین مى‏روند، ولى آنچه ابدى و باقى است همان رنگ و صبغه‏ى الهى یعنى اخلاص و ایمان است.

در حدیث آمده است: شخصى در دیوار خانه‏ى خود سوراخى ایجاد مى‏کرد، امام صادق علیه السلام پرسید: چرا اینکار را انجام مى‏دهى؟! جواب داد: تا دود اجاق منزل بیرون رود. امام فرمود: مى‏توانى این منظور را داشته باشى که روزنه‏ى ورود روشنایى قرار دهى تا اوقات نماز را بشناسى. یعنى اگر بناست در دیوار روزنه‏اى ایجاد شود، چرا تنها براى بیرون کردن دود باشد؟ چرا براى ورود نور نباشد؟ بله مى‏توان به هر کارى، رنگ خدایى داد.

راه خدا یکى است. اگر رنگ خدایى نباشد، رنگ‏هاى دیگر، انسان را گیج و متحیّر مى‏کند. و همرنگ شدن با جماعتى که اکثر آنها دچار انحرافند خود مایه رسوایى و خوارى در قیامت است.

* پیام ها                      

۱- ایمان به خدا، پیامبران، کتاب‏هاى آسمانى و تسلیم خدا بودن، صبغه و رنگ خدایى است. در آیات قبل فرمود: «قولوا آمنّا باللّه ‏و …»، در این آیه مى‏فرماید: «صبغه اللّه»

۲- برترین و زیباترین رنگ‏ها، صبغه و رنگ الهى است. «ومن احسن من‏اللّه صبغه»

۳- باید تنها بنده خدا بود، نه بنده‏ى دیگران. «و نحن له عابدون»

منبع: خبرگزاری حوزه

انتهای پیام/